Marinete – proletar și împărat
Constantin Marinete. Teleormăneanul. Marinete vine din ”Moromete”. Nicidecum numele nu-i sare de la vreun Marinetti. Italian. De acolo, poate doar talentul… Căci România e și acum populată de rudele românizate ale pietrarilor italieni veniți să lucreze la noi mai acum două veacuri. Îndeobște în zona Hațeg…
Dar, la ce îți trebuie talent de la italiani când tu, pe meseria ta, – sculptura, pietrăritul, cioplitul – ai un urmaș còlea, tot la nițel nord de Dunăre. Pe un anume Brâncuși. Tot Constantin…Iar, meseria îți vine de la el printr-o singură verigă. Prin maestrul tău Ion Alexandru, ucenic al marelui Brâncuși. ”La mâna a doua,” cum zice chiar artitul. Dar, nu musai negustorește. Căci, nu e o mână de vânzare , o marfă, ci e o mână de artist…
Marinete ca personaj e fabulos. Pentru că la ‘75 de ani ai săi cunoște mai toate viețile și operele, morțile și capodoperele înaintașilor din branșă. Este deci o enciclopedie vie. Un Google vivant al sculpturii. Printre altele. Căci, dacă stai și-l privești , îi studieazi ridurile de expresie, ai impresia că vezi un mare actor de film american. Alb-negru. Pozele sale cu șapca aia ”dejistă” – purtată de tov Dej ca să-și releve originea proletară – sunt fabuloase…
La urma-urmei Marinete e un proletar al pietrei. A cioplit până și la moscovita Casă a Scânteii…E un cioplitor-artist. Un artist-cioplitor. Deci, un demn artist al clasei muncitoare…
Dar, tot ce relevă și semnifică statura asta uscată de om, sunt mâinile. Mâni mari de cioplitor. Nu-i o metaforă // e adevăr. Mâini uriașe. Muncite. Zdrelite. Crăpate, Asprite . Bătucite. Cu pernuțe-n palme, dure ca însăși piatra și crescute sub fiecare deget. Mâini mari de Imperator, menite să fie sărutate de popoarele-I supuse.
Marinete: Proletar și Împărat!
…Cum mângâie el marmora albă ca pe o mireasă! Piatra-Piatră de piatră cu fiicele sale risipte-n geologie; cu bagaboțelile, peregrinările și exilările neamului ei de pietroaie. Marmoră, granit, travertin…dar Marinete, delicat și respectuos, nu mângâie, nu dezmiardă piatra cu degtele. Nici cu palmele. Doar cu dalta. Și cu ochii minții. Căci Ochiul artist desenează conturul pietrei. El o personalizează. Îi dă identitatea. El o animă. El. Ochiul. Dalta, iaca, un mijlocitor. Ochiul lui și cultura, cunoașterea sa – a lui și a ochiului lui – fac Scările spre cer. Și Îngerii ceriului. Și Mugurii ceriului. Și Mărgelele reginei… ochii…ochii lui fac Ochii României…Maica noastră România, care râde și când plânge, cum tragic zicea poetul Ion Nicolescu. Marmorele lui Marinete sunt Albe. Albe. Albe…
Alb Îngeresc. Alb Maicadomnesc. Alb Divin… O legendă dinspre Băneasa spune discret că nu se știe dacă, de fapt, nu Marinete cu mâna lui a sculptat tot. Ci, că, mai degrabă, uneori pe când Maestrul cădea lat adomind pe pat , ascuns sub mantia neagră a nopții, Însuși Dumnezeu, mai punea mâna-I și cioplea. Așa că, atunci când privești marmorele marinetene și apoi îți vine să-i mângâi, pipăi, săruți mâna aia mare, s-ar putea ca pe Ziditor să-l deranjeze ca din senin niscai lacrimi de bucurie…
Căci, dacă Marinete a avut un om de legătură cu divinul Brâncuși, sigur ceva, un sentiment plăcut, cald și catifelat, l-a atins și pe Dumnezeu…