Jurnal extim
Însemnări rimate. Am găsit pe un carton de țigări o încercare de adio în versuri scrise la plecarea din Mallnitz. În septembrie. Ce dor îmi era de acasă, după ce am trăit și ce am văzut în casa de refugiați de la Bad Bleiberg…! Și, ce dor îmi este acum de munții verde-ngălbeniți, pe alocuri pudrați cu alb, bănuiesc, ai Carintiei. Scriam cu adâncă melancolie și ușor umor.
melancolie
adio munților din Mallnitz
să ne vedem tot sănătoși
închin cu voi încă un șpriț
adio, fraților stâncoși.
Austrie, țară frumoasă
ne-ai dat de toate: aer, casă
dar orice-ar fi nu pot uita
că-i tot mai bine-n vatra mea…
*(…alături de Corbeanca mea…)
––––––––––––
*adaosul final e doar ”pour les connesseurs” , pentru cunoscători…
Mă amuz… Ce rimă puteai să găsești, Poete, la vocabula ”malniț” decât tot austriacul ”spriț”…? Care aici se vinde chiar cu aceiași titulatură. Vin cu apă gazoasă. Eventual sifon. E o mică istorie a cuvântului intrat la noi prin Transilvania. La noi a ajuns cuvânt cu circulație națională. ”Bei un șpriț?” Italienii îi zic ”frizzante”… Prea prețios, nu-i de noi, nu are sonoriateta aia de butoi dindoage mioritice… șpriț !
Dar să lăsăm hârtiile melancolice, de fapt poemul era însăilat pe un bilet pe care un somalez a scris numele meu în arabă… uitați-l:
Aseară m-am nutrit cu filme. Am văzut ”Ray”, dedicat lui Ray Charles și mai ales primei părți a vieții lui și luptei sale cu drogurile. Heroinoman. Mă uitam la el și-mi aminteam de Gil Dobrică și devoțiunea sa idolatre față de muzica lui Ray. Informațiile circulau atunci prost. Eu abia aseară am aflat câtă dependență a vut Ray de droguri și femei. Culmea, că bine l-a învățat mama : ”Să nu depinzi niciodată de nimeni. Căci , nimeni nu te va ajuta.” Asta l-a făcut să aibă o viață sexuală cel puțin dublă… Mă uitam retro la Gil, care la cântecele preluate de la Ray, imita cu sfințanie și greșelile de dicție și de respirație tot. Se contopea cu el. O dragoste idolatră mai frumoasă ca a lui Gilache eu nu am mai întâlnit. Avea toată casa plină cu afișe, coperți de discuri, Ray peste tot… uberalles… sănătos fanatism. La negura de atunci Gil a învățat efectiv muzică alături, cu, și de la ”Bătrânul Ray” cum îl numea Gilache… Pe vremea turneelor mele cu Sfinx, Pittiș, Caramitru, anii 72-73, Gil spunea așa: Cocoș//Tizule – ambii eram, suntem Gheorghe… – Dacă vine Ray la noi, Gilache cumpără un pluș mare, îl ia pe Omu’ de la graniță și-i spune : ”Zi Maestre ce-ți poftește inimioara? De câte ori vrei să-și fac pantofii pe zi ? Și cum scată el în jos, eu pac! dau cu plușul.” Nu am uitat această dorință incandescentă, de fan imberb a lui Gil. Când să vină Ray la ”Cerbul de Aur”, Mitică Moroșanu și Tavi Iordăchescu, organizatorii, mi-au propus să conduc un juriu de presă. Cu o condiție, le-am spus: să-l invitați pe Gil ca spectator la festival și să-l prezentați lui Charles. E visul lui ardent. Gil a fost ”cules” de pe Litoral unde lucra și adus pe tot parcursul Cerbului. Stătea cu fratele lui – ăla mai libidinos – și când a venit Charles, a stat cu el o jumate de oră. Eu nu am fost invitat… m-au uitat…Au fost, a mărturisit Gilache, cele mai frumoase clipe ale vieții…
Dar uite că și eu am o poveste ca asta. Ba, două. Noaptea petrecută cu Johnny Răducanu la Casino Victoria alături de Chick Corea. Și recent minutele cu noul meu idol feminin Beth Hart – alt caz de lepădare de drog – a doua Janis Joplin a lumii…
Nesătul de filme am apucat cam 2-3 din splendidul film Pacientul englez. [Film din 1996 – film romantic dramă bazat pe romanul omonim scris de scriitorul sri-lankez canadian Michael Ondaatje. Filmul a fost scris și regizat de Anthony Minghella și a avut premiera pe 15 noiembrie 1996. (Wikipedia)Regizor: Anthony Minghella. Muzica: Gabriel Yared Distribuția: Ralph Fiennes în Contele Almásy László și Kristin Scott Thomas în Katharine Clifton și Willem Dafoe în Caravaggio. Sper să-l prind întreg.] Nu m-am lăsat și am mai văzut o parte din ”Tropicul Cancerului.” Cu Henry Miller ca erou. Putea fi și Charles Bukowsky cu ale lui ” Femei”. Dar, eu aștept o ecranizare după Guttierrez, nu în Paris ci-n decorul comunist decadent al Havanei descrisă de Juan Pedro…
Era ora potrivită pt filme sexy-culturale… vreo 3 jumate – patru… Noaptea sau dimineața?