George Mihăiță și bucșanul* lui
George Stanca
George Mihăiță și bucșanul* lui
M-a ajutat Dumnezeu să am, să apuc o vârstă. Și să văd , să consum s-ar spune azi, mult teatru. La microfon , teatru TV, la cinema, teatru-teatru sau mai nou, spectacolele grandioase de operă și balet de pe Mezzo tv…care tot teatru par a fi… Astea le spun așa, ca să mă legitimez , oarecum. Căci, altfel pe lângă calitatea de spectator și comentator mă leagă multe multe prietenii cu mulți actori , mari, cunoscuți, talentați sau monștri sacri, din lumea tatrului și filmului. Am vizionat deci mult. Și, au început să mă pasioneze reluările. Remaierea, da! Remanierea în funcție de regizor a unor capodopere. Așa am revăzut la ”Comedia” o serie de reveniri notabile. „ Cover-uri”. ”O scrisoare pierdută”, apropo de ”Scrisoarea” lui Mălăele; ”Revizorul” …recent și piesa lui Sebastian despre, sau dedicată vieții intestine dintr-o redacție capitalisță . Trebuie să menționez asta, capitalistă ,- intră la categoria ”cover” – Ultima oră. Sau filmul similar Afacerea Protar….și acum, ”Beakin’news”.
Regizorul ultimei variante este d. Mircea Cornișteanu. Care a adus unele adaosuri sau tăieturi, pudră, fond de ten, rimeluri sumbre și lumini demascatoare corpusului general al piesei. Nu-i prea moral, etic, dar e voie. Se practică. Mai ales, comprimarea unei piese fie ea de un autor clasic , neaflat în viață. Dar, asta e altă discuție.Știu, timpul, cel social s-a comprimat. Piesele vechi au rămas dilatate ca-n vremea lui Will…
Așa încât, ”Ultima oră” a lui Mihail Sebastian a devenit ”Breckin’ news”. Nu discut despre distribuție musai ci doar despre un distribuit: George Mihăiță. Care joacă rolul mogulului (cuvânt nou…) de presă Grigore Bucșan. Personaj impus de filmo-teatrologia anterioară a fi un gras, grobian, cinic asocial și constipat…costeliv. Antipatic, așadar. Și, fără umor. Ca mai toți ăștia de-ai lor, tipii cu bani milionarii//miliadarii//oligarhii//mogulii vremilor moderne. Bucșan în istoria relativ scurtă a piesei a fost așadar jucat, interpretat pe un singur registru . Și, acesta grav. Numai grav. L-am văzut pe Finteșteanu în rol, în film. Unde a funcționat bine. Corect. Conform. Conform scenariului, conform textului… nu mi-a spus mare lucru dincolo de ce avea de spus…
Or, George Mihăiță , conștient sau nu, a refuzat această tradiție. Aceste conformisme. A vrut mai mult. Fiind de esență comediană el l-a tras pe Bucșan pe strada sa – Comedia. Mă gândeam când actorul de comedie, consacrat, recunoscut, stabilizat, recte Mihăiță a mai avut un rol grav, serios ? Și, după nu prea multe căutări am găsit – la debutul său – ”Reconstituirea”, filmul lui Pintilie. Ba, acolo e și tragic…
Astfel, încât în interpretarea lui Mihăiță, cinicul Bucșan a devenit și mai cinic… Căci, i s-a adăugat ironia lui Mihăiță. Mai cinic , dar și mai simpatic, digerabil, mai omenos și accesibil pentru un mogul. Pe care, parcă ieșit transpirat dintr-o bancă de renume îl găsești înjurâd și măncând semințe pe un stadion cu amicii Vali și Marcel pe lângă el… Altfel, dumnealui mogulul, calcă, în deplină conștiență de actul de a păși; o face, o comite cu mare grijă, cu prețiozitate ca-ntr-un ritual sacru, având parcă grijă de tezaurul lăsat de urmelor pașilor săi… calcă preșios ! Zâmbește ades. Dar numai sarcastic, un mârâit de leu, emis mai mult suflat ca de motănelul bunicuței. Tot rolul lui , acela al ”înțepatului” Bucșan – este altceva decât mă așteptam. Altceva decât au făcut unii prcedenții actori care l-au jucat pe Bucșan…
Căutând cu tot dinadinsul similitudini cu clasa socială a oligarhiei românești prezente, nu prea am găsit un anume model care să-l inspire pe actor. Căci, Dinu Patriciu era firesc și fuma prea mult trabuc. Mihai Gârciog era ironic, calin, terstru, dar niciodată sarcastic, era chiar simpatic cu carismă și succes la dame. Dincolo de cei doi, cu care chiar am lucrat , majoritatea mogulilor de la noi au fost și sunt mârlani, grobieni, sfidători. Cerepumniști , cum zic eu. Ba, purtători de ghiuluri, și cruci mari atârnându-le la gât ca unor condamnați; inculți; diabetici isterici asudați, irascibili, găgâviți fizic și existențial. Și, de o inculturăăăăă crasă! Unul în fața unei fidele copii după Monalisa m-a întrebat dacă e originală… Sigur , după mogulii posrtevoluție,grobienii, a apăut și o a doua categorie – Douămiiștii. Tineri, foarte tineri, anonimi, subțirei,ușor palizi, cvasi invizibili discreți, cu sacouri negre și scurte ca actualul viitor fost președinte al FRF , milionar nu pe banii săi…Ei, nu!”Bucșanul” lui Mihăiță nu putea fi anacronic. Și nu e! Bucșanul lui Mihăiță e updatat și adaptat. Băiat subțire, îmbrăcat cu gust. Are clasă. Factic, Mihăiță l-a lucrat atât de profund – el, Cornișteanu sau ambii – încât a creat chiar tiparul social. Imaginea-standard necesară fizicului și pezenței, ținutei unui mogul de viață nouă. Contemporan tuturor, opus grobianismului buticar sau bugetofag bucșanul lui Mihăiță e un miliardar avant la lettre… Dar umorul, umorul de unde, domnule ! ? Numai de la el, de la Mihăiță… Repet, cum a făcut el să stoarcă, pardon extragă, umor din bucșanul lui Sebastian nu știu. Dar, lucrul s-a produs. De aceea, personajul nu mai e atât de antipatic, atât de categoric antipatic sub chipul și jocul lui Mihăiță. E un jmeker subțire, spălat și spreiat de pe vremuri. Aduce cu aerul nostalgic al lichelei simpatice, care după ce stiga din rărunchi o lozincă îți făcea cu ochiul: ” sanchi, nu sunt cu ei, doar zic ca ei!”
Să zic că meseriașul actor Mihăiță a revoluționat bucșanii lui Sebastian? Aș fi poate rizibil? Deși, s-ar putea ca de acum, de la Mihăiță cetire, acesta să devină un rol de comedie? Și, repet, un model de imitat pentu moguli. Dar, că a inventat un Bucșan, mai vioi, mai comestibil,vandabil care ajută la dinamica uneori dificilă a acțiunii , astae clar! Ajută! Mai ales, actul prim destul de inert.
Să spun că diferența dinte Mihăiță și cei din jurul său mai puțin cei experimentați, zic de tineri, e prea mare ? Se vede. Jur că am avut momente de jenă când sesizam acest tip de surclasări colegiale. Căci , de pildă, actorul Sandu Pop, supranumit Vărul Săndel, cunoscut prin lipiciul pe care-l are la emisiunile sătești, aici în mediul teatrul clasic pare insipid. Ori, e blocat, e coplexat jucând alături de Maestrul Mihăiță ? Să fie deja rutina comicului ușor pe care-l joacă ades la tv ? Prea tânăr și deja manierist? Nu pricep!
Apropo de generațiile care vin, călite mai mult în focul showului tv, tare aș fi curios să le văd odată, măcar odată, pe scenă. Pe scândură! Ce-ați zice de cuplul Mihăiță- Bendeac ? Ultimul fiind cel mai celebru vârf – video! – al unei generații. Un absorbant de ratinguri. Fericit aș fi să iasă bine. Deși, mă indoiesc. Fiindcă acest Bendeac un mega-talent necizelat, ba actor-ba ne-actor, agresiv, posesiv, vijelios, intempestiv, pârjolitor, enervant, adorabil, tupeist, ”nesimțit”, ”țigan” ar fi singura speranță a unei generații. Dacă va face vreodată teatru… dacă nu e speriat de scândură?
Taman de aceea mă chiar întreb dacă nu asistăm cumva la un declin al marelui șuvoi cu mari actori ai Neamului? De la generațiile unor – zic din memorie, pe loc, din cei ”prinși ” de mine în activitate – dna Bulandra, Camen Stănescu, Calboreanu, Manolescu, Cazaban, Ciubotărașu, Birlic, Niki Athanasiu la Beligan; Pellea, Cotescu, Caragiu, G.Constantin, Piersic, Bănică-pere, Dorel Vișan, Ștefan Iodache, Gh Dinică, Dan Condurache, Carmen Stănescu, Olga Tudorache, Silvia Popovici, Tamara Buciuceanu, Stela Popescu, Draga Olteanu , frumoșii Cristea Avram și Ion Dichiseanu, Victor Rebengiuc, Mariana Mihuț la generația Maia Morgenstern, Iureș, Mihăiță, Vl Găitan, V. Theodosiu, H. Mălăele, G.Alexandru. Și, e clar , nu i-am enumerat pe toți… uite: Șerban Ionescu, Magda Catone, Mircea Diaconu, Adriana Tandafir…stop!, și scuze omișilor! Apoi, nu-i cunosc pe marii actori ai Provinciilor. Că sunt ! Iaca, Dorel Vișan care e de Națională, Miluță Ghiorghiu,
Dar, ZIC: nu, cumva tradiția ce se străvde în acestă lungă și nestemată listă cu marii actori de teatru-teatru, adică al ”oamenilor de scândură” e pe cale de disariție? Nu cumva televizionismul diversionat de divertisment, deci mai puțin cultural, va mătura tot ? Sau – vai, nu! – teatrul clasic, de scândură va dispărea de tot? Ultima idee e pusă doar ca ipoteză de lucru. Avem mai multe experiențe de grandoare. Una: ”Video kill the Radio Stars”, video versus radio.Ratată. Alta: Carte de hârtie versus carte electronică, e-book. Ratată. Ultima, și nu cea de pe urmă: Ziarul-print versus e-ziarul…război aflat plină desfășurare cu avantaj pentru electronic. Deocamdată…
* [Apropo, sesizați rogu-vă, că acest Bucșan va deveni substantiv comun, neghilimetat : un bucșan – doi bucșani! ].